
Blog – wszystko co musisz wiedzieć
Blogowanie stało się nieodłącznym elementem internetu i od wielu lat systematycznie zyskuje na popularności. Z tego artykułu dowiecie się czym właściwie jest blog, jak się go tworzy i jaką pełni rolę. Postaram się także przybliżyć to, jak wyglądały początki blogowania oraz jak w międzyczasie ono ewoluowało.
Blog – co to jest?
Przez blog rozumiemy stronę internetową, na której bloger dokonuje systematycznych wpisów związanych z tematyką bloga. Jest kilka charakterystycznych elementów, które cechują blogi. Przeważnie skupiają się one na określonej tematyce i poruszają zagadnienia w danym obszarze. Jednak to jaki zakres (wąski, czy szeroki) blog będzie miał, zależy tylko i wyłącznie od intencji autora. Niektóre blogi poruszają szeroką tematykę, z kolei inni blogerzy preferują bardzo wąsko specjalizację.
Dla przykładu nasza strona onlinelife również prowadzona jest w koncepcji bloga. Przesłanie jakie nam towarzyszy, to przekazywanie interesujących tematów z pogranicza dwóch przenikających się światów – online i real life. Wierzymy, że nasze artykuły dadzą jednoznacznej odpowiedzi na nurtujące naszych czytelników pytania i dostarczą im interesujących i praktycznych rad.
To co jeszcze jest charakterystyczne dla blogów to:
- zamieszczanie tekstów w sposób skategoryzowany i chronologiczny,
- tagowanie artykułów w celu łatwego ich znalezienia i archiwizowane starszych tekstów;
- zamieszczanie na blogu treści o personalnym charakterze;
- bezpośrednie zwracanie się do swoich czytelników;
- budowanie relacji z użytkownikami poprzez komentarze i opinie;
Historia blogowania
Rozwój blogów zmieniał się wraz z tym jak zmieniał się internet. Poprzez rozwój sieci i odkrywanie nowych możliwości, blogi ewoluowały i wkraczały w zupełnie inne obszary zainteresowania. Historię blogowania możemy podzielić na kilka okresów, w których zmieniała się ich funkcja i podejście czytelników. Początkowo były to typowe strony osobiste, traktowane poniekąd jak cyfrowe pamiętniki. Obecnie sferę blogowania zdominował content marketing i jego komercyjne oblicze.
- Lata 1994-2001 – pierwotnie blogi prowadzone były jako pamiętniki, w których ludzie opisywali bieżące relacje ze swojego osobistego życia. Za jednych z pierwszych blogerów uważani są Justin Hall i Jerry Pournelle. Z początku blogowanie nie cieszyło się dużą popularnością, jednak z roku na rok przybywało jego zwolenników. Wraz z rozwojem narzędzi umożliwiających proste dokonywanie chronologicznych wpisów, zaczęły powstawać blogi przypominające te którymi posługujemy się dzisiaj.
- Lata 2001-2004 – w tym okresie powstają pierwsze popularne blogi zajmujące się polityką. W wyniku ataków na World Trade Center z 11 września 2001 roku oraz wojny w Afganistenie i Iraku zmieniło się także podejście blogerów do otaczającego ich świata. Informacje pojawiające się na blogach przybierały formę publikacji. Zmiana dotyczyła także punktu widzenia czytelników. Wcześniej blogi postrzegane były jako strony na których autor opisuje swoje życie, a także jako źródło plotek. Dynamicznie zmieniająca się sytuacja na świecie oraz coraz większe angażowanie się blogerów w relacjonowanie otaczających nas wydarzeń, zmieniło ten światopogląd. Blogi zaczęły być traktowane jako wiarygodne źródło informacji. W tym czasie powstały także pierwsze platformy do blogowania takie jak WordPress, co zwiększyło zainteresowanie się nim i jego popularność.
- Lata od 2004-2013 – popularność blogów nieprzerwanie wzrasta. Dostrzegają to politycy, dla których stają się one doskonałym narzędziem do kontaktu z wyborcami i do walki politycznej. Społeczność blogerów odgrywa również coraz większą rolę w kształtowaniu się wolności słowa. Przekazywanie niezależnych informacji i ukazywanie przekłamań publikowanych przez „mainstreamowe” media, dodatkowo wzmacnia wiarygodność tej formy przekazu. W tym czasie pojawiają się także pierwsze fortuny zdobyte na kreowanych w internecie treściach.
- Lata od roku 2014 – rozwój mediów społecznościowych wieścił rychły upadek blogów. Wielu autorów coraz powszechniej zaczęło przenosić swoją aktywność na platformy typu YouTube, Facebook czy Instagram, jednak wcale to nie spowodowało spadku zainteresowania blogowaniem. Zmieniło ono jednak nieco swoją koncepcję. Większą rolę przywiązywano do tworzenia treści na wzór poradników tematycznych. Ponadto blogi stały się idealnym zapleczem pod sprzedaż usług i pozycjonowanie stron internetowych.
Jakie korzyści daje blogowanie?
Blogi to nieocenione narzędzia dla firm, które chcą dotrzeć bezpośrednio do docelowych odbiorców i budować z nimi długotrwałe relacje. Pozwalają one firmom na przekazywanie przydatnych informacji, jednocześnie tworząc drogę do bezpośredniej interakcji z klientem. Jeśli szukasz skutecznego sposobu na bezpośrednie dotarcie do docelowych odbiorców i informowanie ich o tym, co dzieje się w firmie, blog może być właśnie tym, czego potrzebujesz!
Wraz z upływem czasu i przenoszeniem się coraz większej ilości usług do sieci, rola blogów zmieniała się. Początkowo, istotne było dzielenie się z innymi użytkownikami sieci swoją wiedzą, doświadczeniami i przeżyciami. Dzisiaj ten koncept jest inny. Blogi stały się jednymi z podstawowych narzędzi e-marketingu i przybrały bardziej komercyjny charakter.
Posiadanie bloga pozwala zyskać status eksperta w swojej dziedzinie. Regularnie dostarczając pomocnych informacji związanych z Twoją działalnością, dajesz potencjalnym klientom dowód swojego profesjonalizmu. To dodatkowo buduje zaufanie do Twojej marki.
Blogi dają również możliwość bezpośredniej interakcji z czytelnikami. Odpowiadając na komentarze pod wpisami na blogu, można nawiązać dialog z potencjalnymi klientami i budować relacje . Może to pomóc w zyskaniu lojalności wśród użytkowników swojego bloga, którzy w przyszłości mogą być skłonni do dokonania zakupów w Twojej firmie.
Ponadto blogi świetnie nadają się do promowania nowych produktów lub usług. Możesz ich używać jako platformy do ogłaszania wszelkich zmian lub wyróżnienia nowych ofert. Dzięki temu, ułatwisz potencjalnym klientom bycie na bieżąco z tym, co dzieje się w Twojej firmie.
Znaczenie bloga dla SEO
Tworzenie bloga jest prostym i tanim sposobem na poprawienie pozycjonowania w wyszukiwarce Google. Każdy bloger i przedsiębiorca działający w internecie dobrze wie jak ważne jest SEO dla poprawy osiąganych przez witrynę wyników . Bez względu na rodzaj strony internetowej jaką prowadzisz, blog pozwoli Ci nasycić treść odpowiednimi frazami i słowami kluczowymi. Dzięki temu, roboty Google będą postrzegały twoją stronę internetową jako źródło merytorycznej wiedzy wartej promowania.
Jeżeli nie chcesz przy tworzeniu Twojego bloga zatrudniać specjalistów od SEO, powinieneś rozważyć wykorzystanie dedykowanego oprogramowania do poprawy optymalizacji treści. Takim narzędziem jest SEO Surfer. Dzięki niemu Twój biznes szybciej rozwinie się w internecie, przez co będzie lepiej wypadał na tle konkurencji. Wykorzystanie przez SEO Surfer sztucznej inteligencji pozwala na dokonywanie szczegółowych analiz oraz dobór do tekstu najlepiej dopasowanych słów kluczowych. Pamiętaj również, że gdy nie piszesz i nie zamieszczasz regularnie treści na blogu, czytelnicy mogą rzadziej go odwiedzać, co za pewne wpłynie negatywnie na jego pozycjonowanie.
Blog vs media społecznościowe
Jeżeli myślisz, że tylko jedno z tych narzędzi może być efektywnie wykorzystywane, to bynajmniej tak nie jest. Wiele osób podchodzi do tego tematu w sposób zero-jedynkowy, czyli albo media społecznościowe albo blog. W moim odczuciu oba te środki przekazu wcale nie muszą ze sobą konkurować, a wręcz przeciwnie uważam, że mogą świetnie się uzupełniać. Zamieszczanie na Instagramie zdjęć czy też filmów na YouTube wcale nie musi stać w sprzeczności z treściami zamieszczanymi na blogu. Blog może stanowić przewodni wątek o którym piszesz i na którym skupiasz swoją uwagę, a Instagram z zamieszczonymi na nim zdjęciami może stanowić jedynie uzupełnienie. Może to także działać w drugą stronę. Można mieć kanał na YouTube i tam prowadzić swoją główną działalność, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby mieć swojego bloga. W przypadku blogów firmowych również jest to dobra kooperacja. Na blogu możemy zamieszczać fachowe artykułu podkreślające naszą ekspercką wiedzę, a na LinkedIn lub YouTube możemy z powodzeniem prezentować inne walory naszej firmy.
W moim osobistym odczuciu blogi i social media nie będą ze sobą konkurować. Media społecznościowe w obecnej formie, będą raczej szły równolegle do blogów, wypełniając treścią inną niszę. Dopiero powstanie i spopularyzowanie Metaversum, może zmienić zasady gry. Jeżeli wirtualna rzeczywistość sprawi, że życie społeczne zacznie przenosić się do Metaversum, wówczas tradycyjne blogi mogą przestać mieć na znaczeniu i stopniowo ich rozwój zacznie wygasać. A być może zacznie się kolejny etap blogowania tylko w innej, jeszcze nie znanej nam formie.
Najlepsze platformy na tworzenie bloga
Do rozwoju blogowania z pewnością przyczyniło się powstanie platform, które umożliwiły zamieszczanie w prosty sposób postów bezpośrednio na stronie. Gotowy szablon dostępny na platformie daje autorowi możliwości do realizowania projektów i zamieszczania publikacji według własnego uznania. Nie trzeba być programistom, aby stworzyć własnego bloga, dodawać posty i aktualne wpisy. Wystarczy wybrać jedną popularną platformę, żeby tworzyć interesujące treści dla swoich czytelników. W internecie jest wiele platform, które każdy może dostosować do swoich potrzeb, zarówno tych płatnych jak i darmowych. Decydując się na platformę warto również mieć na uwadze możliwość posługiwania się własną domeną.
Poniżej lista najpopularniejszych platform CMS (ang. Content Management System), które w naszej opinii dobrze sprawdzą się przy tworzeniu własnego bloga.
WordPress.org
Platforma WordPress.org jest najpopularniejszą platformą do tworzenia stron internetowych. Jest to oprogramowanie CMS typu open-source, dzięki któremu będziesz mógł stworzyć swój własny blog, stronę internetową, a nawet sklep. Konieczne jednak będzie posiadanie własnego serwera. Korzystanie z WordPress.org jest bezpłatne, jednak będziesz musiał zapłacić za domenę i hosting (ewentualnie pokryć koszty niektórych motywów i wtyczek). Głównie z uwagi na brak opłat WordPress.org jest tak chętnie wybierany. Niewątpliwą zaletą WordPressa jest dostęp do bogatej biblioteki motywów i wtyczek. Pozwalają one na stworzenie naprawdę ciekawej strony internetowej dostosowanej pod współczesny e-commerce. Mam tutaj na myśli przede wszystkim handel elektroniczny, zamieszczanie reklam i analizowanie pod kątem SEO. Plusem WordPress.org jest także posiadanie pełnej kontroli nad stroną. Ponieważ jesteś jej właścicielem nie musisz się obawiać, że pewnego dnia serwis zakończy swoją działalność a wraz z nim twój blog.
Niestety praca na WordPressie wymaga doświadczenia i dla kogoś kto nigdy wcześniej nie zajmował się tworzeniem bloga czy też strony internetowej może on być mało intuicyjny. Ponadto użytkownik samodzielnie robi aktualizacje oprogramowania, wtyczek i motywów, co może być denerwujące dla niektórych osób. Sam musisz również zatroszczyć się o bezpieczeństwo swojej strony.
WordPress.com
WordPress.com jest usługą, która oferuje dostęp do platformy bez konieczności posiadania hostingu lub własnej domeny. Takie rozwiązanie ma zarówno swoje plusy jak i minusy.
Do zalet na pewno zaliczymy brak konieczności wgrywania plików instalacyjnych na serwer. Po prostu zakładamy konto na platformie i możemy cieszyć się jej funkcjonalnościami. Co prawda WordPress.com oferuje darmowe konto, jednak ma ono wiele ograniczeń dla użytkownika. Zaletą jest także to, że gdy pojawia nowy motyw lub wtyczka, nie musimy martwić się o aktualizację, wszystko dzieje automatycznie.
Jeżeli zależy nam na profesjonalnej stronie lub chcemy czerpać korzyści z naszej działalności, niemal na pewno będziemy zmuszeni wykupić jeden z płatnych pakietów. Bez subskrypcji nie będziemy mieli dostępu do wielu pożądanych narzędzi, a co za tym idzie ciężko będzie nam osiągnąć zamierzony efekt. Dodatkowo nasz blog znajduje się na serwerach nienależących do nas, dlatego jego działanie uzależnione jest od kondycji firmy.
JetPage.com
Nim zdecydujemy się na JetPage warto dowiedzieć się co było inspiracją do stworzenia tej platformy. Na oficjalnej stronie twórcy podkreślają, że zespół tworzący JetPage przez wiele lat pracował na WordPress i pomógł przeszło 7 tysiącom osób założyć swoją pierwszą stronę internetową lub blog. Dzięki temu doświadczeniu doskonale poznali oni wszystkie niedoskonałości Wordpressa. Postanowili zatem stworzyć platformę lepszą, szybszą, bardziej intuicyjną. Efektem ich prac stał się właśnie JetPage.
JetPage robi dobre wrażenie i praca na nim wydaje się bardzo ciekawą alternatywą dla WordPressa. Dodatkową zaletą JetPage jest optymalizacja pod kątem SEO, do której twórcy strony podeszli z dużą atencją. Najtańszy pakiet zaczyna się od 24$ na miesiąc co jest akceptowalną kwotą.
Wix.com
Wix.com to popularne narzędzie CMS umożliwiające tworzenie treści w prosty i intuicyjny sposób. Twórcą platformy jest izraelska firma Wix notowana na giełdzie NASDAQ. Wix to na pewno jedna z najbardziej popularnych i przyjaznych dla użytkowników platform CMS. Jeżeli chcemy tworzyć proste strony osobiste bez własnej domeny, śmiało możemy skorzystać z darmowego konta. Niestety do tworzenia dobrze wyglądających i zachęcających witryn będziemy potrzebowali wersji premium. Wix obsługuje także w pełni język polski co na pewno będzie pomocne dla wielu osób.
Weebly.com
Usługa Weebly to amerykańska platforma działająca od 2007 roku. Platforma obsługuje ponad 50 milionów witryn na całym świecie. Ideą Weebly było udostępnienie maksymalnie prostej platformy do tworzenia profesjonalnych stron. Dzięki Weebly w prosty i szybki sposób przygotujemy dobrze wyglądającą witrynę, a nawet sklep internetowy. Weebly ma cztery płatne plany i jeden plan darmowy.
Blogger.com
Blogger.com jest jedną z najpopularniejszych platform blogowych. Dzięki niej jesteś w stanie prowadzić swojego bloga całkowicie za darmo. Blogger zapewnia darmowy hosting, bezpłatną subdomenę blogspot.com oraz certyfikat SSL. Właścicielem blogger.com jest Google, dzięki czemu mamy gwarancję i stabilność. Wsparcie giganta technologicznego zmniejsza do minimum ryzyko, że serwery na których będzie istniał nasz blog przestaną któregoś dnia działać. Blogger to na pewno świetne miejsce, aby rozpocząć swoją przygodę z blogowaniem. Jednakże doświadczony użytkownik również się tu odnajdzie.
Podsumowanie
Blogowanie ma się całkiem dobrze i z każdym rokiem przybywa zarówno nowych odbiorców jak i twórców. Nadal pozostaje ono atrakcyjne zarówno dla indywidualnych osób, jak i firm. Również ilość dostępnych obecnie narzędzi do blogowania jest imponująca. Ciężko wskazać jedną idealną platformę. Wszystko zależy od tego jakie są nasze potrzeby, poziom zaawansowania i dostępny budżet.
Blogowanie może być także świetną formą samorozwoju. Dzielenie się w sieci interesującą treścią, poza swoim komercyjnym charakterem, może być także sposobem na odkrycie swojej pasji, poszerzenie wiedzy i poznanie nowych ludzi. Dlatego każdego szczerze zachęcam do podjęcia próby i stworzenia swojego własnego bloga!