
Top 7- trendy metaverse 2023
Metaverse to wirtualna przestrzeń, w której ludzie i organizacje mogą wchodzić w interakcje, współpracować, wykonywać działania i rozwijać firmy. Chociaż niektóre formy Metaverse są dostępne już od lat, to w wyniku ostatnich wydarzeń na świecie niektóre organizacje zaczęły rozwijać własne przestrzenie w wirtualnym świecie i wdrażać programy korporacyjne, dzięki którym będą mogły sprostać wymaganiom współczesnego świata.
Dystans społeczny, który obserwowaliśmy w czasie pandemii COVID-19 spowodował, że wiodące firmy znacznie inwestowały w rozwiązania umożliwiające pracownikom możliwie optymalną i bezpieczną pracę w wirtualnej przestrzeni.
Wydaje się, że pandemia była tylko kołem zamachowym i proces ten nadal będzie postępował. W tym artykule przyjrzymy się najciekawszym trendom metaverse na rok 2023.
Najciekawsze trendy metaverse na 2023 rok
Niewątpliwie metaverse obok sztucznej inteligencji będzie jednym z bardziej perspektywicznych i kontrowersyjnych obszarów rozwoju technologii.
Realistyczne avatary
Wszystko wskazuje na to, że zainteresowanie metaversem prawdopodobnie będzie rosło wykładniczo. Spowoduje to pojawianie się coraz bardziej realistycznych awatarów, umożliwiających złożone interakcje w wirtualnych światach. Będą one wykorzystywane zarówno przez korporacje idące w stronę pracy zdalnej i ograniczającej dotychczasowe przestrzenie biurowe, jak także przez różne firmy usługowe idące w strone e-commerce.
Zmiany te mogą zachodzić bardzo szybko w firmach, które mają jasność co do wartości, jakiej oczekują od Metaverse. Do końca 2023 roku firmy te mogły zmienić wiele aspektów współpracy, innowacji i rentowności.
Budowanie przewagi konkurencyjnej
Najbliższe lata przyniosą nam intensyfikacje działań wielu firm w obszarze metaveru. Lata 2021/22 były dobrym czasem do obserwacji pewnych zachowań i podejmowania przez firmy pierwszych działań na duża skalę w tym obszarze. Teraz na pewno wielu zarządzających analizuje dane, wyciąga z nich wnioski i szuka możliwości wykorzystania tej technologii w dalszej ekspansji rynku i wyprzedzenia konkurencji.
Rozwój handlu
E-commerce sukcesywnie się rozwija i z roku na rok zajmuje coraz więcej miejsca wypierając w ten sposób tradycyjny model sprzedaży. Wydaje się tylko kwestią czasu, kiedy konsumencie przeniosą się do wirtualnego świata. Producenci doskonale zdają sobie sprawę, jaki potencjał drzemie w metaversie i na pewno nikt nie chciałby odpaść z tego wyścigu. Jeszcze 10 lat temu nikt by sobie nie wyobrażał dokonywania zakupów obuwia, bez jego fizycznego przymierzenia. Tymczasem obecnie jest to już standardem, który nikogo nie dziwi. Podobnie będzie z metaversem. Adopcja tych rozwiązań wydaje się przesądzona, jedyne czego brakuje to dopracowanych rozwiązań technicznych umożliwiających wygodne i tanie przeniesienie się do świata wirtualnej rzeczywistości.
Z ekonomicznego punktu widzenia, podobnie sytuacja wygląda z usługami i administracją. Wizja załatwiania spraw bezpośrednio w placówce firmy wydaje się być skazana na porażkę. Jeżeli rozwiązania technologiczne umożliwią identyfikację naszego avatara, również sprawy urzędowe będą mogły być załatwiane w wirtualnych urzędach, wypierając tym samym platformy typu ePUP.
Rozwój web3
Jedna z wizji dotyczących tego jaki kształt ostatecznie przybierze metaverse, zakłada jego decentralizację. Zwolennicy web3 (jak nazywany jest internet nowej generacji) uważają, że rozproszone księgi rachunkowe oraz technologia blockchain przyczynią się do powstania nowego internetu, który będzie istniał poza kontrolą globalnych korporacji. W takim świecie firmy te nie będą już mogły cenzurować opinii, z którymi się nie zgadzają, ani wyłączać użytkowników z sieci. Ta wizja opiera się na zdecentralizowanych platformach metaverse, takich jak The Sandbox i Decentraland, które ostatecznie zostaną zorganizowane jako DAO (ang. Decentralized Autonomous Organization – zdecentralizowane organizacje autonomiczne). Kupując prawa własności, użytkownicy otrzymają prawo głosu w sposobie prowadzenia organizacji budującej domenę wirtualną. To z kolei doprowadzi do powstania wirtualnych demokracji oraz społeczności należących do użytkowników.
Rozkwit NFT
Tokeny NFT (ang. non-fungible token – niewymienny token) znakomicie wpisują się w koncepcję metaversu. Przez to, że pozwalają potwierdzić własność wirtualnego aktywa, będą technologią niezwykle przydatną w wirtualnym świecie. Ułatwi ona dokonywanie transakcji i będzie podstawą roszczeń do praw autorskich.
Każdy słyszał o trendzie na NFT podczas minionej hossy kryptowalutowej. W jego efekcie nieskomplikowane grafiki potrafiły osiągać zawrotne ceny. Było to oczywiście jedynie bańką spekulacyjną. Niemniej po pierwszej ekscytacji technologią NFT ma ona szanse na prawdziwe i praktyczne zastosowanie w najbliższych latach.
Inwestowanie w wirtualne nieruchomości
Choć dla wielu osób może się to wydawać całkowicie nierealne, to inwestowanie w wirtualne nieruchomości jak najbardziej się odbywa i wszystko wygląda na to, że najbliższe lata jeszcze bardziej rozwiną ten rynek.
Z roku na rok zwiększa się liczba inwestorów uważających, że rozwój metaversu jest jedynie kwestią czasu. Dlatego zawczasu poszukują oni interesujących nieruchomości na platformach takich jak Decentraland wierząc, że w przyszłości znacznie zyskają one na wartości.
Wirtualne podróżowanie
Metaverse może być również znakomitą okazją do odwiedzenia wielu miejsc, których normalnie byśmy nie mogli odwiedzić. Dostrzegają to również włodarze miast i co poniektórzy już przygotowują możliwość odwiedzenia ich miast w metaversie. Za przykład można wziąć hiszpański kurort Benidorm.
Takie rozwiązanie wydaje się mieć duży potencjał. Wystarczy choćby spojrzeć na Google Maps i ich adopcję. Metaverse w tym kontekście w przyszłości może być jeszcze bardziej atrakcyjne.
Podsumowanie
Podsumowując, Metaverse rozwija się w szybkim tempie i przyciąga coraz większą uwagę użytkowników oraz firm z różnych branż. W nadchodzącym roku możemy spodziewać się dalszego rozwoju tej technologii oraz pojawienia się wielu innowacyjnych rozwiązań, które umożliwią jeszcze bardziej immersyjne i atrakcyjne doświadczenia w wirtualnym świecie. Trendy takie jak rozwój e-commerce, inwestowanie w wirtualne nieruchomości czy podróżowanie w Metaverse staną się coraz popularniejsze, a dalszy rozwój technologii web3 i NFT przyczyni się do większej autonomii i decentralizacji w Metaverse. Z pewnością Metaverse będzie stanowił w najbliższej przyszłości jedno z najważniejszych źródeł innowacji i rozwoju w branży cyfrowej.