Skróty komunikacyjne, które warto znać.
Korzystając z Internetu zapewne nieraz natknąłeś się na różne dziwne skróty, których znaczenia nie rozumiałeś. Skróty są dzisiaj powszechne, nie tylko w wiadomościach, mailach czy w Internecie, lecz także w reklamach, w telewizji. Skróty sprawiają, że komunikacja jest o wiele szybsza. Służą one wyrażaniu emocji i opinii. Żeby móc sprawniej funkcjonować w sieci, warto znać chociaż te podstawowe.
Czym są i skąd się wzięły skróty internetowe?
Skróty zastępują wyrazy, wyrażenia, a nawet całe zdania. Dzięki nim możemy także wyrażać nasze emocje– śmiech, gniew czy strach. Skróty są najczęściej używane przez młodych ludzi w wiadomościach tekstowych, czatach internetowych czy smsach, ale obecnie stały się one tak powszechne wśród całego społeczeństwa, że trudno jest funkcjonować bez znajomości choćby tych podstawowych.
Mimo tego, że rozkwit skrótów następuje od niedawna, to w przeszłości były one również używane, czego przykładem jest francuskie RSVP (prosi się o odpowiedź), które było używane już w XIX wieku w dyplomacji na zaproszeniach.
Najczęściej skróty powstają od pierwszych liter wyrazów składających się na konkretne zdania lub sformułowania. Większość współczesnych internetowych skrótów pochodzi z języka angielskiego. Obecnie funkcjonują ich setki, a nawet i tysiące każdego dnia pojawiają się nowe, więc trudno jest nadążyć i znać je wszystkie.
Rodzaje skrótów:
Choć wydawałoby się, że każdy skrót jest taki sam to jednak tak nie jest. Można rozróżnić ich kilka podstawowych rodzajów:
- Skróty tradycyjnesą skróconą wersją słowa i czasem kończy je kropka (na przykład- np.; doktor- dr; dot.-dotyczy).
- Skrótowce literowe są wymawiane litera za literą (np. ONZ, UE).
- Skrótowce grupowe tworzone są z grup głosek (np. Polfa- Polska Farmacja).
- Akronimy są wymawialne w całości i czyta się je jak nazwę własną, tworzone są przez pierwsze litery każdego słowa (np. ZUS, PESEL).
Najpopularniejsze skróty
ASAP – AS SOON AS POSSIBLE
Akronim ten oznacza „tak szybko jak to możliwe” i bywa rozumiany albo jako „rzuć wszystko i bierz się za to” lub w wersji łagodniejszej „potrzebuję tego na już, ale mogę chwilę poczekać”.
BRB – BE RIGHT BACK
Ten skrót oznacza zaraz wracam.
FAQ – FREQUENTLY ASKED QUESTIONS
To zbiór najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi na te pytania np. odnośnie do usług oferowanych przez firmę. To miejsce, w którym klient szybko znajdzie odpowiedzi na nurtujące go pytania.
Np.: Jak długo trwa wysyłka towaru?- Wysyłka trwa od 2 do 5 dni roboczych.
BTW – BY THE WAY
Oznacza „przy okazji”. Używany np. jeśli chcemy opowiedzieć o czymś nowym, nawiązując do aktualnego wątku.
Np. Uwielbiam wakacje w górach. Chcę pojechać jechać do Zakopanego. BTW Słyszałem, że Ty tam byłeś ostatnio?
OMG- OH MY GOD
OMG to z angielskiego O mój Boże. Wyraża niedowierzanie, szok, zaskoczenie, radość i złość, w zależności od sytuacji.
TBA/TBC- TO BE ANNOUNCED/CONFIRMED
Oznacza: będzie ogłoszony/będzie potwierdzony. Można nim opisać jakieś ogłoszenie najczęściej wydarzenia, gdy nie znamy jeszcze np. daty, miejsca. Przykładowo: premiera filmu, gdy wiadomo, że będzie, ale data nie jest jeszcze ustalona.
TGIF – THANK GOD IT’S FRIDAY
Oznacza dzięki Bogu jest piątek i jest używane przez pracowników, studentów czy uczniów w piątek po południu, gdy zaczyna się weekend.
DIY – DO IT YOURSELF
Oznacza zrób to sam i najczęściej dotyczy majsterkowania i rękodzieła. Jest bardzo powszechny, nawet w sklepach stacjonarnych znaleźć można obecnie np. Zestawy DIY.
CU- SEE YOU
See You, czyli do zobaczenia lub trzymaj się.
Uważaj z nadużywaniem skrótów
Niezliczona ilość funkcjonujących skrótów internetowych powoduje, że niełatwo je wszystkie zapamiętać. Używanie skrótów nie jest obowiązkowe, ale będąc użytkownikiem Internetu, niektóre z nich są naprawdę przydatne i znacznie przyśpieszają proces pisania wiadomości.
Z drugiej strony, skrótów internetowych nie powinno się nadużywać, bo w nadmiarze a sprawiają niechlujne wrażenie i mogą być trudne do odszyfrowania dla wielu osób.
Skróty nie powinny być stosowane w formalnej korespondencji. Dlatego staraj się zachować balans, używaj ich świadomie i raczej w nieformalnych konwersacjach.