AktualnościLife style

Savoir-vivre –zasady, które obowiązują wszędzie i zawsze

Prawie każdy z nas chce być dobrze odbierany przez innych ludzi budzić sympatię i szacunek.

Kluczem do tego jest przestrzeganie savoir-vivre– zbioru zasad dobrego zachowania. Te zasady są też nazywane dobrymi manierami, kindersztubą lub etykietą. Nazwa savoir-vivre pochodzi z języka francuskiego (savoir– wiedzieć, vivre– żyć), jednak korzenie europejskich zasad dobrego wychowania powstały w starożytnej Grecji, gdzie ceniono doskonałość oraz wyjątkowe i pełne ceremoniału przyjemności. Zasady savoir-vivre powinien znać każdy, ich znajomość jest wyznacznikiem kultury osobistej i szacunku do drugiego człowieka. Savoir-vivre dotyczy przede wszystkim kilku głównych dziedzin życia: zachowania się w pracy, w rodzinie, na przyjęciach, w komunikacji telefonicznej i internetowej, przy stole oraz schludnego wyglądu, prezencji i właściwego ubioru (dress code). Zasady savoir-vivre warunkowane są kulturowo i różnią się w zależności od regionu świata,  w różnych kulturach te same zachowania mogą być potraktowane inaczej, trzeba na to uważać w kontaktach międzynarodowych lub w podróży.

Chcesz poznać podstawowe zasady savoir-vivre w Polsce?

Jeśli tak to w tym artykule poznasz podstawowe:

  • Ogólne zasady savoir-vivre.
  • Zasady savoir- vivre przy stole.
  • Zasady savoir- vivre pracy i biznesie.
  • Zachowania naganne.

 „Dobre maniery są kluczem do łatwiejszego życia wśród ludzi”

Podstawowe zasady Savoir-vivre 

Szacunek to podstawowa zasadą savoir-vivre. Każdy z nas ma prawo do własnego zdania, poglądu czy opinii o ile nie rani ona innych. Dlatego powinniśmy być tolerancyjni. Wyrazem szacunku jest również punktualność i niespóźnianie się na spotkania oraz zwracanie się do drugiej osoby w odpowiedniej formie w zależności od relacji jakie nas łączą.

Często oceniamy ludzi po wyglądzie i dlatego powinniśmy zwracać uwagę na nasz ubiór. Według savoir-vivre ubiór musi być schludny i dopasowany do okoliczności.

Zasady savoir-vivre dotyczą wszystkich aspektów naszego życia, także używania telefonów. Rozmowy telefoniczne powinny być prowadzone w godzinach od 8.00 do 21.00.

Podczas odwiedzin należy okazać szacunek gospodarzowi. Jeśli odwiedzamy kogoś w domu warto szanować przyzwyczajenia i zwyczaje gospodarza (np. jeśli chodzi o ściąganie butów).

Savoir-vivre przy stole

Zasady savoir-vivre przy stole są tak obszerne, że nie sposób je wszystkie zapamiętać. Są nawet liczne książki na ten temat. Zasady savoir-vivre dotyczą zarówno ułożenia sztućców, nakrycia stołu, serwowania potraw, napojów, a także zachowania w trakcie posiłków. Jest natomiast kilka podstawowych i uniwersalnych zasad. Przede wszystkim przy stole siedzimy prosto, a na stole trzymamy tylko dłonie, nie opieramy łokci. W lewej ręce trzymamy widelec, a w prawej nóż- nie wymachujemy nimi na prawo i lewo. Łyżkę podczas jedzenia zupy trzymamy jednej ręce.  Na sztućce nabieramy małe porcje i kierujemy je wprost do ust, staramy się nie rozmawiać, gdy przeżuwamy jedzenie, nie mlaskamy i jemy powoli. Jeśli dostępna jest serwetka– np. na przyjęciu lub bardziej formalnym spotkaniu. To nie zaczepiamy jej o koszulę czy bluzkę tylko kładziemy na kolanach. Jeśli chodzi o napoje to uważamy, żeby nie siorbać i nie pijemy kawy czy herbaty z łyżeczką w kubku- służy ona tylko do delikatnego wymieszania cukru w napoju.

Savoir-vivre w biznesie i pracy

Savoir-vivre w pracy ułatwia kontakty i powoduje, że współpracownicy, klienci czy szef patrzą na Ciebie jako na osobę kulturalną i godną zaufania. W pracy i w biznesie oprócz podstawowych uniwersalnych zasad savoir-vivre, obowiązują również inne dodatkowe, charakterystyczne dla tego środowiska. Jedną z fundamentalnych jest punktualność– nie należy się spóźniać. Pamiętaj też o odpowiednim, schludnym ubiorze dostosowanym do charakteru spotkanie biznesowego czy kultury panującej w firmie- dresy odpadają. W kontaktach w pracy i biznesie liczy się także hierarchia i zwroty grzecznościowe. Należy zwracać się z uwzględnieniem odpowiednich tytułów (Pan, Pani, Doktor, Profesor itp.). W trakcie powitania i pożegnania, według savoir-vivre to osoba wyżej postawiona (szef, dyrektor) pierwsza podaje dłoń.

Zachowania naganne

Prawo do błędów jest jedną z zasad savoir-vivre. Wszyscy popełniamy błędy, każdy z nas, ucząc się nowych umiejętności, popełnia pomyłki. Podobnie jest z przyswajaniem zasad dobrego wychowania.  Błędy i wpadki (inaczej faux pas, gafy) zdarzają się i są nieuniknione, ale ważne by umieć je naprawić zachować spokój i wyciągnąć z nich wnioski na przyszłość.  Są jednak takie zachowania, które są powszechnie uznane jako naganne. Należą do nich np.: spóźnienia, nadużywanie alkoholu, śmiecenie czy żucie gumy. Nietaktowne jest również trzymanie rąk w kieszeni podczas rozmowy lub wygłaszania przemówienia. Najlepiej unikać tego gestu w bardziej formalnych sytuacjach biznesowych. Nietaktem jest także witanie się najpierw z mężczyzną, a potem z kobietą czy rozmawianie na siedząco ze stojącą obok kobietą.

To tylko podstawowe zasady dobrego zachowania. Pamiętaj, że w zależności od sytuacji czy kultury mogą się one różnić. Czy zdarzyło Ci się popełnić jakiś nietakt lub gafę? Podziel się swoimi doświadczeniami!

A jeśli chcesz poszerzyć swoją wiedzę na temat savoir-vivre, to z pewnością zaciekawi Cię ten artykuł na temat netykiety.

Powiązane artykuły

Back to top button