Aktualności

Fiverr vs Upwork

Na rynku jest duże zapotrzebowanie na różnego rodzaju usługi, wykonywane przez specjalistów. Bardzo często firmom nie opłaca się zatrudniać dodatkowego personelu lub zlecać takiego zadania firmie zewnętrznej. Alternatywą dla nich są freelancerzy, inaczej nazywani także wolnymi strzelcami.

Freelancer to osoba, która specjalizuje się w określonej dziedzinie i świadczy usługi na własny rachunek. Dzięki temu, że freelancerzy mają swobodę w dysponowaniu czasem i zasobami, są bardziej elastyczni, szybsi i często tańsi od firm działających w tradycyjnym modelu biznesowym.

Pytanie, jak sparować ze sobą zamawiającego i wykonawcę? W tym celu powstały platformy internetowe, umożliwiające w łatwy sposób skojarzenie ze sobą obu stron. Jednymi z najbardziej popularnych platform o globalnym zasięgu są Fiverr i Upwork. Obydwie dają możliwość znalezienia klientów niemal na całym świecie i to w bardzo oryginalnych profesjach.

Wpisując w google hasła: „the platform for freelancers”, „what is difference between upwork and fiverr”, „better platform if you have a lot of work”, „fiverr or upwork”, „fiverr and upwork, what is better option” można znaleźć na prawdę sporo informacji na ten temat. Robiąc research do tego artykułu zauważyłem, że jest spore zainteresowanie freelancerów obiema platformami i nasuwa się w związku z tym wiele pytań. Postaram się zatem dokładniej przybliżyć wszystkie różnice pomiędzy Fiverr vs Upwork.

Czym jest Fiverr?

Fiverr to globalna platforma łącząca freelancerów z zamawiającymi. Została założona w 2010 roku w Tel Awiwie, a od 2019 roku spółka notowana jest na nowojorskiej giełdzie pod tickerem FVRR.

Nazwa Fiverr nawiązuje do kwoty za jaką można złożyć najtańsze zlecenia tj. five USD. Jednakże zamówienia składane na Fiverr mogą sięgać także tysięcy dolarów. Obecnie na Fiverr dostępnych jest 9 głównych kategorii oraz 247 podkategorii. Umożliwia to znalezienie freelancera w niemal dowolnej dziedzinie.

W zdecydowanej większości przypadków to freelancerzy oferują swoje usługi na Fiverr. Czasami jednak zdarzają się sytuacje, że to zleceniodawca ogłasza zapotrzebowanie na wykonanie określonej pracy.

Nie ma obowiązku, aby freelancer ograniczał się tylko do jednej branży. Jeżeli chcesz działać w kilku obszarach, nic nie stoi na przeszkodzie. Można jednocześnie oferować swoje usługi np. jako grafik i copywriter. Fiverr jak najbardziej daje nam taką możliwość.

Z punktu patrzenia zarówno zamawiającego jak i wykonawcy bardzo istotną rolę odgrywa rating freelancerów. Dzięki niemu zamawiający ma możliwość lepszego poznania osoby z którą chciałby współpracować. Z kolei dla freelancera, rating – czyli system przyznawania przez zlecających ocen i opinii, pozwala zbudować mocną pozycję wśród konkurencji i wyeksponować swoje umiejętności.

Czym jest Upwork?

Podobnie jak Fiverr, Upwork to platforma freelancingowa o globalnym zasięgu. Firma Upwork powstała z połączenia dwóch firm Elance i oDesk. Obie firmy połączyły się w 2013 roku i działały pod marką Elance-oDesk. W 2015 roku przemianowały się i od tej pory firma używa nazwy Upwork. Firma swoją siedzibę ma w miejscowościach Santa Clara i San Francisco w USA. Od 2018 roku firma notowana jest na giełdzie NASDAQ i można ją znaleźć pod tickerem UPWK.

Na Upwork zamawiający zamieszczają swoje zlecenia dla freelancerów. Ci z kolei odpowiadają na nie składając swoje oferty – proposals. Po otrzymaniu ofert zamawiający decyduje się na współpracę z wybranym wykonawcą. Wykonawcy mają także możliwość indywidualnego przeglądania profili freelancerów i sami mogą zaproponować współpracę osobie, która jest dla nich interesująca.

Jak wygląda zlecanie usług na Fiverr?

W przypadku Fiverr, freelancerzy przyjmują bardziej bierną postawę. Najważniejsza rola freelancera polega na przygotowaniu przykuwającej oferty swoich usług tzw. „gig”. W gigu zamieszczane są szczegóły oferowanej usługi.

Tytuł takiej usługi może brzmieć np: „I will prepare perfect marketing content in french” albo „If you want I will prepare high quality of the site design with the details”. Poza tytułem, bardzo ważną rolę odgrywa obraz, który będzie reprezentował nasz gig. Powiedziałbym wręcz, że jest to najważniejszy aspekt, ponieważ w bardzo krótkim czasie musi on przykuć uwagę oglądającego. Dopiero później, zaczyna on się interesować szczegółami takimi jak cena, doświadczenie, referencje. To właśnie szata graficzna naszego giga, musi zrobić na oglądającym efekt WOW! Jest to tak ważne, że Fiverr przygotował specjalne tutorialne w formie video, na których prezentowane są najważniejsze elementy przy tworzeniu oprawy graficznej naszej oferty. Konkurencja na Fiverr jest ogromna, dlatego wyróżnienie się na jej tle jest niezmiernie ważne.

fiverr zlecanie usług

W gigu zamieszczamy także informacje o cenie naszych usług i terminie realizacji zamówienia. Jako freelancer możemy zaproponować zlecającemu trzy pakiety – basic, standard, premium. Określamy w nich dokładnie, co w ramach poszczególnych pakietów oferujemy. Istnieje także możliwość, przyspieszenia terminu dostawy za dodatkową opłatą.

fiverr usługi

Jeżeli zamówienie jest niestandardowe lub klient ma dodatkowe życzenia, freelancer ma możliwość utworzenia „custom offer” czyli oferty niestandardowej. Po uzgodnieniu ze zlecającym szczegółów zamówienia, freelancer tworzy taką ofertę określając w niej: cenę, zakres, termin dostawy i ilość rewizji.

fiverr custom offer

Jeżeli kupujący zdecydował się na naszą ofertę musi wpłacić „escrow”, czyli depozyt. Depozyt stanowi zabezpieczenie wykonania usługi. Po opłaceniu depozytu, pozostaje jeszcze kwestia podania dokładnych wytycznych – „requirments”, na czym zadanie miałoby polegać . Po ich przesłaniu przez zamawiającego, freelancer przechodzi do pracy. Gdy zamówienie jest gotowe doręczamy przesyłkę – „Deliver now”. Gdy nasza oferta przewidywała rewizję zamówienia, to zamawiający ma czas na jego weryfikację. Jeżeli w ciągu trzech dni nie wniesie on uwag, to zamówienie jest automatycznie zatwierdzane, a zapłata pomniejszona o prowizję trafia na konto freelancera. Jeżeli natomiast zamówienie zostanie odesłane i zamawiający zażądał poprawek, wówczas freelancer musi poprawić zamówienie zgodnie z zaleceniami.

Ostatni etap to wystawienie oceny i napiwki. Zamawiający ma możliwość wystawienia oceny freelancerowi, która obejmuje komunikację, wykonanie zamówienia w zgodzie z opisem, a także perspektywę dalszej współpracy.

fiverr ranking

W ten sam sposób freelancer ocenia zamawiającego.

fiverr review

Jeżeli zamawiający jest wyjątkowo zadowolony z usług freelancera, ma możliwość przyznania mu napiwku według własnego uznania.

fiverr tip

Na tym nasze zamówienie się kończy, a jego status zmienia się na „completed”. Niestety platforma nie obsługuje języka polskiego. Na obecną chwilę do dyspozycji użytkowników jest siedem języków: angielski, niemiecki, hiszpański, francuski, portugalski, włoski, holenderski.

fiverr język

Ogólnie, cały proces jest dość prosty i intuicyjny. Nawet osoby w podeszłym wieku i z podstawową znajomością angielskiego są w stanie zarówno zlecić jak i wykonać zamówienie.

Jak wygląda zlecanie usług na Upwork?

Sposób zlecania usług na Upwork wygląda nieco inaczej niż w przypadku Fiverr. Tutaj zamawiający wystawia zlecenie, a freelancerzy składają ofertę. Jako freelancer na Upwork musisz być bardziej aktywny i zaangażowany w wyszukiwanie zleceń. W tym celu należy z menu wybrać pozycję „Find work”.

upwork zlecanie

Następny krok to wpisanie w wyszukiwarkę interesujących nas zleceń np.: „german translation”. Pod spodem pojawi nam się lista zamówień wystawionych przez kupujących.

Listę wyników możemy filtrować i sortować. Jest tutaj możliwość wyboru najbardziej interesujących nas zamówień np. pod kątem kategorii, ceny czy opinii o zlecającym. Ponadto każde zamówienie zawiera treść czego dotyczy, a także podstawowe informacje o zamawiającym tj. lokalizacja, czy jego aktywność.

upwork informacje

Jeżeli chcemy przyjrzeć się jakiejś ofercie szczegółowo klikamy w nią. Wówczas zostaniemy przekierowani do nowego okna. Będą tam zawarte najważniejsze informacje o zleceniu, a także opinie na temat zamawiającego wystawiane przez innych freelancerów. Jeżeli jesteśmy zdecydowaniu na współpracę, klikamy w przycisk „Submit a proposal”.

upwork submit

Po wyborze „Submit proposal” jesteśmy przeniesieni do okna ofertowania. Tutaj podajemy naszą stawkę za wykonanie danej usługi, a także przesyłamy wiadomość do zamawiającego dlaczego warto nam powierzyć to zadanie. Jeżeli zachodzi taka potrzeba, możemy także dodać załącznik. Ponadto na na tym etapie może wskazać czy zadanie ma być realizowane etapami czy w całości.

Wysyłamy nasz proposal i czekamy na ruch ze strony zamawiającego.

Fiverr vs upwork – najważniejsze cechy i różnice

Zarówno Fiverr jak i Upwork mają swoje wady i zalety. Obie platformy mają inny model biznesowy i powiedziałbym wręcz, że nie są one dla siebie typową konkurencją. Oczywiście obie działają w sferze freelancingu, jednak różnice między nimi mogą sprawić, że będą dobrze się uzupełniać.

Fiverr vs upwork – forma współpracy freelancer/zleceniodawca

Fiverr z założenia jest platformą do pojedynczych zadań. To wcale nie znaczy, że nie można na niej zbudować długotrwałej więzi z klientem. Oczywiście, że można. Jednak ten model współpracy opiera się głównie na realizacji konkretnego zadania. Schemat jest prosty i szybki: zlecenie-realizacja-płatność.

Z kolei Upwork przyjął inną strategię. Na tej platformie większy nacisk kładziony jest na budowanie długotrwałej relacji pomiędzy freelancerem a zamawiającym. Nawet na etapie szukania zleceń można zauważyć, że jednym z kluczowych parametrów filtrowania jest długość trwania projektu.

Fiverr vs Upwork porównanie

Fiverr vs upwork – stawki za pracę freelancerów

Na Fiverr rozliczamy się stricte za realizowany projekt. Z góry także określamy jaka będzie jego wartość. Fiverr daje nam możliwość rozliczenia się albo za realizację całego projekt albo za realizację jego części, jeżeli projekt będzie przebiegał etapowo.

Fiverr vs Upwork stawki

Upwork z kolei przewiduje możliwość rozliczania się na godziny. Składając ofertę i zakładając profil na upwork możemy wskazać ile kosztuje godzina naszej pracy. Aby było to miarodajne, freelancer musi zainstalować dedykowaną aplikację na swoim sprzęcie, która umożliwi mierzenie ilości godzin spędzonych nad zadaniem. Rozliczanie się za projekt jednorazową stawką na Upwork jest również możliwe.

Fiverr vs upwork – która platforma jest lepsza dla początkującego freelancera?

Zarówno na jednej jak i na drugiej platformie znajdzie się miejsca zarówno dla początkujących freelancerów. Trzeba jednak przyznać, że Fiverr będzie zdecydowanie lepszym wyborem. Interesujący gig i atrakcyjna cena, może zadziałać na kupującego jak haczyk na rybę. Ponadto algorytmy Fiverr’a starają się pomagać początkującym freelancerom, a także tym których statystyki sugerują drzemiący w nich potencjał. Mogą na przykład wypozycjonować twój gig na pierwszą stronę, co pozwoli Ci zdobyć klientów.

Mój przyjaciel rozpoczynając przygodę na Fiverr w branży edycji podcastów na początku nie wierzył, że dostanie jakiekolwiek zlecenie. Po stworzeniu giga okazało się, że jego konkurencja to kilka tysięcy osób, a on znajdował się na końcu listy. Jednak po półtora miesiąca, algorytmy Fiverr wypromowały go i dostał pierwsze zlecenia. Przez następne dwa miesiące dostawał coraz więcej zamówień, zarówno od stałych jak i od nowych klientów. Po pół roku miał tyle pracy, że ledwo co był w stanie wyrabiać się z terminami. A po roku zrezygnował z pracy na etacie, ponieważ już wtedy Fiverr dawał mu dwa razy lepszą pensję. W dodatku mógł robić to co uwielbia. Jak widać można osiągnąć sukces, jednak nie jest to prosta droga.

Ważne również jest to w jakiej branży działamy. Jeżeli zajmujemy się czymś niszowym, będzie nam łatwiej się wybić. Jeżeli natomiast nasza profesja jest powszechna i skierowana do klienta światowego, to przebicie się bywa bardzo ciężkie. Na szczęście na Fiverr nie musimy ograniczać się do jednego giga. Osobiście miałem gig w jednej branży i przez 3 miesiące nie dostałem ani jednego zlecenia. Postanowiłem zatem spróbować swoich sił w czymś innym i okazało się to strzałem w dziesiątkę. Po trzech tygodniach dostałem pierwsze zlecenie, później kolejne, później pojawił się stały klient itd. Każda pozytywna opinia, każde kolejne zrealizowane zamówienie, każdy zarobiony dolar sprawiają, że jesteś coraz bardziej atrakcyjnym użytkownikiem dla Fiverr, przez to coraz lepiej Cię promują, przez co dostajesz coraz więcej zleceń itd. Działa to trochę jak kula śnieżna. Ciężko zacząć, ale później jest z górki.

Upwork na pewno jest mniej przyjaznym środowiskiem dla początkujących freelancerów. Tutaj duży nacisk kładziony jest na posiadane doświadczenie. Sam model biznesowy Upwork nieco to wymusza. Jeżeli szukasz osoby do stałej współpracy na kilka miesięcy, to mało prawdopodobne, że zaryzykujesz i postawisz na kogoś bez doświadczenia. Na Fiverr jest mniejszy opór z zatrudnianiem początkujących. Po pierwsze zlecenia są tańsze, po drugie można łatwo, szybko i tanio zweryfikować umiejętności freelancera.

Fiverr vs upwork – profile freelancerów

Sposób prezentowania swojej osoby na Fiverr porównałbym trochę do portfolio artysty, z kolei na Upwork do CV. Jak mawiają, z gustami się nie dyskutuje. Każdy ma własne preferencje, dlatego ciężko oceniać ten element. Osobiście bardzie wolę styl prezentowany na Fiverr.

Tak wygląda lista freelancerów na Upwork.

Fiverr vs Upwork freelancerzy

Natomiast Fiverr prezentuje nieco odmienny styl.

Fiverr vs Upwork styl

 

Prezentacje gigów na Fiverr swoją formą zbliżone są do reklam. Mówi się, że klienci kupują oczami i Fiverr poszedł w tą stronę. Z kolei Upwork bardziej stawia na merytorykę. Mocno wyeksponowane są takie elementy jak opis, statystyki, zarobki. Nieco przypomina mi to korporacyjny system dla pracowników HR.

Fiverr vs upwork – ilość dostępnych profesji

Fiverr oferuje ogromną liczbę profesji do wyboru. Od specjalistów ds. sztucznej inteligencji, po bardzo egzotyczne profesje o których nigdy dotąd nie słyszałem. Powiedziałbym wręcz, że zarabianie pieniędzy w ten sposób wydawało mi się co najmniej abstrakcyjne. Jedną z takich profesji był na przykład „Travel planner”, czyli ktoś kto zaplanuje Twój wyjazd. Ustala trasę przejazdu, wskazuje miejsca warte zobaczenia, sprawdza opinie hoteli itd. Z początku nie mogłem zrozumieć kto mógłby chcieć za to płacić. Po dłuższym namyśle okazało się jednak, że grupa odbiorców jest całkiem spora. Na Fiverr znajdziemy aż 9 głównych kategorii oraz 247 podkategorii. Główne kategorie na Fiverr to:

  • Ggraphic & Design
  • Digital marketing
  • Writing & Translation
  • Video & Animation
  • Music & Audio
  • Programming & Tech
  • Business
  • Lifestyle
  • Trending

Upwork z kolei oferuje pracę dla freelancerów w 12 kategoriach głównych i 67 podkategoriach. Główne kategorie w których można działać jako freelancer na Upwork to:

  • Accounting & Consulting
  • Admin Support
  • Customer Service
  • Data Science & Analytics
  • Design & Creative
  • Engineering & Architecture
  • IT & Networking
  • Legal
  • Sales & Marketing
  • Translation
  • Web, Mobile & Software Development
  • Writing

Fiverr vs upwork – wysokość opłat

Upwork – na tej platformie zdecydowaną większość opłat musi pokryć freelancer, z tego względu wolni strzelcy często podnoszą stawki na Upwork w celu pokrycia kosztów. Z kolei klient obciążany jest opłatą manipulacyjną wynoszącą 3% od wartości usługi.

Ponadto opłata freelancera uzależniona jest także od czasu współpracy z danym klientem. Bez względu czy rozliczasz się z klientem godzinowo czy też jednorazowo za pracę, wysokość Twoich opłat będzie kształtowała się następująco:

  • 0-500 USD zarobku ze zleceń od tego samego klienta – 20% prowizji od wartości usługi
  • 500,01-10 000 USD zarobku ze zleceń od tego samego klienta – 10% prowizji od wartości usługi
  • 10 000,01 USD lub więcej zarobku ze zleceń od tego samego klienta- 5% od wartości usługi

Klikając w link sprawdzisz szczegóły opłat (link https://support.upwork.com/hc/en-us/articles/211062538#est) obowiązujących na Upwork.

Jest jeszcze jeden bardzo ważny element będący kosztem freelancerów na Upwork. Są to tzw. connects. Stanowią one swojego rodzaju walutę umożliwiającą składanie propozycji współpracy. Jeżeli zatem chcemy złożyć komuś ofertę cenową, musimy zapłacić określoną ilość connects.

upwork connects

Rozpoczynając przygodę na Upwork otrzymujemy 50 connects na start. Później możemy je dokupić w zakładce naszego profilu. 10 connects kosztuje 1,85 $ i są ważne przez rok.

upwork connects 2

Fiverr – W przypadku zlecenia usługi zamawiający musi liczyć się z opłatą w wysokości 2$ do zamówień o wartości do 40$. Powyżej tej kwoty prowizja dla zamawiającego wynosi 5% wartości usługi. Z kolei od wynagrodzenia freelancera za każdym razem pobierana jest prowizja w wysokości 20% wartości usługi.

Fiverr vs Upwork podsumowanie

Of course you can work for quite cheap, but on the other hand both upwork and fiverr not cover their fees, their prices and taxes for freelancers, which allows apply for higher prices of services.

Podsumowanie

Obie platformy mają nieco inne założenia i specyfikę działania. Upwork wydaje się być ciekawą opcją dla freelancerów, którzy tylko z tego żyją. Umożliwia on zbudowanie długotrwałej relacji z kupującym, co gwarantuje freelancerowi poczucie pewnej stabilności. Niemniej jest to platforma w moim odczuciu mniej intuicyjna i nastawiona na doświadczonych freelancerów. Komuś rozpoczynającemu przygodę z freelancingiem może być ciężko pozyskać klientów na Upwork. Do zalet Upwork można także zaliczyć nieco niższe prowizje dla kupujących, a także rozbudowaną opcję wyszukiwania zarówno ogłoszeń jak i profili freelancerów.

Z kolei Fiverr cechuje prostota użytkowania, nastawienie na szybką realizację zleceń, a także dobry stosunek jakości do ceny. Sposób prezentowania wykonywanych usług w formie gigów, sprzyja początkującym użytkownikom Fiverr. Na pewno jest to także platforma dedykowana dla osób zajmujących się freelancingiem doraźnie.

Osobiście, Fiverr jest dla mnie dużo bardziej atrakcyjny. Łatwość, szybkość i prostota, to elementy, które do mnie przemawiają. Niemniej warto przekonać się osobiście, co lepiej się sprawdzi w Twoim przypadku.

Powiązane artykuły

Back to top button