Copywriter – czym się zajmuje i ile zarabia?
Wraz z rozwojem internetu niektóre zawody przestały mieć na znaczeniu. Z drugiej strony powstało mnóstwo nowych profesji w których ludzie mogą się rozwijać. Jednym z takich zawodów jest copywriter. Osoba na tym stanowisku przygotowuje różnego rodzaju treści na strony internetowe, opisy produktów dla sklepów internetowych, hasła reklamowe dla agencji marketingowej i wiele, wiele więcej.
Zawód copywritera na pewno wymaga lekkiego pióra, dużej kreatywności, zaangażowania i ciekawości świata. Myślę, że dla wielu osób tworzących treść, copywriting jest czymś więcej niż samą pracą. Jest swojego rodzaju pasją. Jest on także znakomitą okazją do pogłębiania i dzielenia się swoją wiedzą z innymi ludźmi.
Chociaż tworzenie treści na zamówienie klienta potrafi być czasami bardzo męczące, to praca ta daje ogrom satysfakcji! Z tego artykułu dowiesz się jak wygląda praca copywritera i czy warto wybrać tę ścieżkę kariery.
Czym zajmuje się copywriter?
Internet bezustannie się rozwija, a wraz z nim rozwija się content marketing. Coraz więcej usług przenosi się do sieci i coraz więcej ludzi na całym świecie jest do niej podpiętych. To daje znakomitą okazję, aby znaleźć pracę w zawodzie copywritera.
Copywriting to profesja, która na dobre zakorzeniła się na polskim rynku pracy. Copywriter, najkrócej mówiąc to osoba, która pracuje z treścią (i mowa tutaj o przeróżnej treści).
Jaka jest forma zatrudnienia copywritera?
Copywriter może działać jako freelancer lub być zatrudnionym na umowie o pracę. Zarówno jedna jak i druga forma ma swoje plusy i minusy.
Copywriter freelancer działa na własny rachunek. Sam szuka potencjalnych klientów i zleceń. Z jednej strony takie rozwiązanie daje mu więcej swobody, z drugiej zaś wywiera presję, gdyż od skuteczności jego działań będzie uzależniony zarobek. W przypadku copywritera freelancera w grę wchodzi przede wszystkim praca zdalna. Ponadto copywriter działający jako wolny strzelec wszystko ma „na swojej głowie”, zarówno pisanie tekstów jak i sprawy formalne związane między innymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Zlecenia można również wykonywać w oparciu o umowę o dzieło. Warto jednak zwrócić uwagę na definicję działalności gospodarczej w ustawie Prawo przedsiębiorców: „Działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły”. Jeżeli nasza aktywność spełnia te kryteria, powinniśmy zarejestrować działalność gospodarczą lub zgłosić działalność nierejestrowaną (jeżeli mamy taką możliwość).
Copywriter etatowy – jako copywriter możemy również być zatrudnieni na pełen etat np. w agencji reklamowej. Wówczas obowiązują nas prawa i obowiązki pracownicze zgodnie z Kodeksem Pracy. W tym przypadku pracodawca może nam zaproponować pracę zdalną lecz równie dobrze może nam kazać pracować w biurze. W przypadku pracy copywritera na etacie nie mamy już takiej swobody jak to było u freelancerów. Mamy przełożonych, którzy będą decydować o czym będziemy pisać. Plusem natomiast jest to, że zarobki copywritera są z góry określone w umowie o pracę. Do zalet pracy na etacie możemy również zaliczyć zdobycie cennych umiejętności i nowego doświadczenia. Pracodawca na przykład może wysłać nas na szkolenie jak optymalizować strony internetowe, jeżeli akurat uzna, że SEO copywriter będzie potrzebny w jego zespole.
Dodatkowe źródło dochodów – wiele osób zajmuje się copywritingiem jedynie dodatkowo. Jest to znakomite zajęcie pozwalające dorobić nieco grosza do etatu.
Copywriter – jakie tworzy treści?
Dobry copywriter tworzy treści dostosowane do potrzeb klienta. Nie zawsze klientowi zależy na pisaniu tekstów wysokiej jakości. Głównym zadaniem copywritera jest dobre odnalezienie się w całym procesie kreacji treści i zrozumienie pragnień zarówno zlecającego jak i odbiorcy.
Zlecenia dla copywriterów są bardzo różne, można powiedzieć, że z całego zakresu marketingu. W szczególności należy tu wyróżnić:
- optymalizację treści pod kątem SEO
- pisanie treści na strony www
- tworzenie opisów produktów
- wymyślanie haseł reklamowych
- posty w mediach społecznościowych
- teksty zapleczowe na strony internetowe,
- specjalistyczne artykuły z konkretnej dziedziny
- pisanie tekstów na własnego bloga,
- wszelkiego rodzaju teksty reklamowe
- przeredagowywanie tekstów
Z własnego doświadczenia mogę jedynie potwierdzić, że różnorodność zleceń jest ogromna. Większość zamówień jest „standardowa”, ale czasami trafi się coś co sprawi, że długo szukasz pomysłu od czego w ogóle zacząć. Jeżeli jednak uda Ci się takie niestandardowe zamówienie zrealizować, to satysfakcja z niego jest podwójna.
Czy każdy może zostać copywriterem?
Copywriterem zostać może każdy, ale to nie oznacza, że każdy będzie dobrym copywriterem. Wynika to z prostego faktu. Dostęp do internetu w obecnych czasach ma niemal każdy i to wystarczy, żeby zostać copywriterem, ale nie każdemu tworzenie treści przychodzi z łatwością. Copywriter powinien posiadać pewne cechy charakteru, które są w tym zawodzie pożądane.
Najważniejsze cechy, które powinien posiadać dobry copywriter
- lekkie pióro – pisanie dla copywritera powinno być czymś naturalnym i swobodnym. Co prawda trening czyni mistrza, jednak niektóre osoby mają po prostu „to coś”. Coś co sprawia, że bez przygotowania będą w stanie napisać lepszy tekst od większości innych osób, którym „tego czegoś” brakuje.
- szeroka wiedza – tematyka poruszana w zamówieniach potrafi być bardzo szeroka, dlatego copywriter powinien mieć wiedzę z różnych dziedzin i ciągle ją poszerzać.
- ciągły rozwój – copywriting to nie tylko pisanie tekstów. Wraz ze zdobywanym doświadczeniem zaczną pojawiać się nowe wyzwania i zagadnienia z którymi nie miałeś do tej pory do czynienia. Mowa tutaj np. o takich obszarach jak SEO, social media, poznanie psychologii sprzedaży, a także zasad panujących w agencjach reklamowych.
- poprawna pisownia – znajomość zasad ortografii, gramatyki, interpunkcji, bogate słownictwo oraz umiejętność zwięzłego i ciekawego formułowania zdań, to podstawowe oręże copywritera bez którego ciężko będzie pisać dobre teksty.
- kreatywność – jest to bardzo ważna cecha w procesie copywritingu. Content writer powinien nie tylko posługiwać się perfekcyjnie językiem, ale przede wszystkim powinien tworzyć treści interesujące, zgodne z oczekiwaniami klienta.
- cierpliwość – samo pisanie tekstów czasami bywa najmniej czasochłonne. Dużo bardziej wymagający potrafi być research, a więc zdobywanie informacji na temat tego o czym będziesz pisał. Czasami znalezienie w gąszczu stron internetowych wiarygodnych informacji potrafi być bardzo żmudnym procesem. Niejednokrotnie wymagającym również przeglądania obcojęzycznych portali.
- umiejętność sprzedania samego siebie – możemy być mistrzami copywritingu, ale na nic się to zda, jeżeli nie będziemy umieli szukać klientów. Copywriter musi mieć smykałkę do interesów i musi umieć dobrze wycenić swoją pracę.
- dobra organizacja i zarządzanie czasem – autor tekstów musi być dobrze zorganizowany. Dla wielu osób praca zdalna wydaje się idealnym rozwiązaniem. Rzeczywiście ma ona wiele zalet, jednak wymaga od copywritera dużej samodyscypliny. Jest wiele rozpraszaczy, które mogą oderwać Cię od pracy. Ponadto klient oczekuje realizacji zamówienia w określonym terminie, dlatego organizacja własnego czasu również ma ogromne znaczenie.
Od czego zacząć swoją przygodę z copywritingiem?
Postanowiliśmy, że chcemy zostać copywriterem. Świetnie! Nasuwa się jednak trudność, jak zdobyć pierwsze zlecenia?
Platformy oferujące zlecenia – tego rodzaju strony są bardzo dobrym sposobem, aby zdobyć pierwsze zlecenie. Taką platformą jest np. goodcontent.pl .
Na takiej platformie zamawiający umieszczają tematy tekstów na jakich im zależy, określając jednocześnie długość tekstu (zzs – znaki ze spacjami) oraz oferowaną cenę za wykonanie usługi. Copywriter po prostu rezerwuje wybrany tekst z listy i musi go wykonać w określonym czasie. Jeśli chodzi o zarobki na tego typu stronach to są one słabe, jednak dają dobrą okazję do zdobycia doświadczenia i zbudowania portfolio.
Platformy dla freelancerów – warto także mieć założone konto na jednej z popularnych platform dla freelancerów jak na przykład Fiverr czy Upwork. Co prawda ciężko będzie nam się wybić bez jakiegokolwiek doświadczenia, natomiast nic nie zaszkodzi spróbować. Jeżeli będziemy już mieli czym się pochwalić w portfolio wówczas tego typu platformy będą znakomitym miejscem do szukania zleceniodawców.
Portfolio copywritera – nasze portfolio ma kluczowe znaczenie przy szukaniu klientów. Dzięki niemu możemy zaprezentować nasze umiejętności, doświadczenie i najlepsze prace. W ten sposób możemy przekonać klienta, że to właśnie nam powinien powierzyć wykonanie usługi.
Facebook i OLX – obie platformy dobrze sprawdzą się w szukaniu zleceń. Na facebooku wystarczy dołączyć do jednej z popularnych grup dla copywriterów, z kolei na OLX możemy zamieścić ogłoszenie o świadczonych przez nas usługach.
Szukanie ofert pracy – przeglądaj strony z ogłoszeniami o pracy. Firmy często poszukują copywriterów zarówno do pracy etatowej, jak i na B2B.
Informuj znajomych czym się zajmujesz – im więcej osób dowie się o Twoim zajęciu tym lepiej. Zwiększy to szanse na polecenie.
Ile zarabia copywriter?
Zarobki copywriterów są zróżnicowane. Wiele zależy od tego czy jesteś pracownikiem etatowym czy działasz jako freelancer. Znaczenie ma także jakość materiałów które przygotowujesz. Inaczej wyceniane będą opisy produktów, a inaczej specjalistyczne artykuły dla renomowanego portalu. Duże znaczenie ma także to ile czasu poświęcamy na pisanie.
Bazując na danych z portalu wynagrodzenia.pl mediana zarobków wśród copywriterów wynosi 3678 zł netto.
Podsumowanie
Czy można żyć zajmując się tylko copywritingiem? Oczywiście można, jednak nie jest to tak proste jak niektórym się może wydawać. Jeżeli sądzisz, że tworzenie treści w głównej mierze opiera się na „kopiuj-wklej” i lekkiej modyfikacji tekstu to niestety muszę Cię rozczarować. Jest to praca jak każda inna, wymaga czasu, poświęcenia, wiedzy i zaangażowania.
Oczywiście ma ona mnóstwo zalet m.in. swoboda w podejmowaniu decyzji o sposobie pracy, niskie koszty prowadzenia działalności, możliwość pracy z dowolnego miejsca, sposobność pogłębiania swojej wiedzy. Ponadto daje znakomitą okazję, aby traktować copywrting jedynie jako dodatkowe zajęcie.
Wady pracy copywritera również się pojawiają. Mając już renomę i stałych klientów czasami ciężko jest wyrabiać się z pracą. Ponadto jednym z kluczowych elementów na który będą zwracać uwagę Twoi klienci to terminowość. Niestety tłumaczenie, że jesteś chory może tutaj nie pomóc. Jak wspomniano wcześniej znalezienie klienta będzie w głównej mierze Twoim zmartwieniem, nie Twojego szefa. Kolejna przykra prawda – nie pracujesz, nie zarabiasz. Czasami trafi się zlecenie, które będzie istną katorgą, ale musisz je wykonać aby utrzymać dobry rating.
Mankamentów pracy copywritera na pewno można by znaleźć więcej, jednak w moim odczuciu zarabianie na czymś co się lubi to najlepsza motywacja do działania.